Kiszone warzywa

Kiszone warzywa (https://www.bee.pl/t/kiszone-warzywa) to doskonałe źródło wielu cennych dla organizmu składników. Znajdziemy w nich między innymi naturalny probiotyk, czyli kwas mlekowy, który powstaje w czasie procesu fermentacji pod wpływem bakterii kwasu mlekowego. Probiotyk ten przyczynia się do oczyszczania organizmu oraz znacznie wzmacnia system obronny. Oznacza to, iż odporność organizmu na choroby jest większa. Dzięki spożywaniu zawierających w sobie kwas mlekowy, takich jak właśnie kiszone warzywa poprawia się trawienie oraz wchłanianie produktów przemiany materii, a także spada poziom złego cholesterolu. Co więcej, kwas mlekowy reguluje florę bakteryjną w jelitach oraz odgrywa istotną rolę w syntezowaniu witaminy K oraz kilku witamin z grupy B. Warto wspomnieć, iż oprócz tego same kiszonki także zawierają oraz dostarczają do organizmu sporo witamin z grupy B, a dokładniej B1, B2, B3. Wpływają one pozytywnie na metabolizm, ułatwiają trawienie białka, węglowodanów oraz tłuszczy, a także wzmacniają włosy, skórę i paznokcie; zwiększają przyswajalność żelaza, dzięki czemu ryzyko anemii znacznie spada.

Wachlarz zdrowia

Poza wspomnianymi powyżej wartościowymi składnikami, które dostarczają nam kiszonki, można w nich znaleźć także witaminę C, A, E i K oraz sporo magnezu, fosfor, potas i wapń niezbędny do budowania kości. Co więcej, kiszone warzywa to także sposób na pozyskanie błonnika, który odpowiada za wspomniane wcześniej trawienie, zapobiega zaparciom oraz zapewnia poczucie sytości przez długi czas. Co więcej, opisywane kiszonki nieco zakwaszają organizm, dlatego też delikatnie zmniejsza się łaknienie, a co za tym idzie – spada chęć na zbędne podjadanie. Spożywanie kiszonych warzywach sprzyja więc zachowaniu prawidłowej sylwetki i oczyszczaniu organizmu. Warto wspomnieć także o tym, iż podczas procesu fermentacji, któremu poddawane są kiszone warzywa tracą one sporo kalorii – dla przykładu miseczka kapusty lub nieduży ogórek to około kilkunastu kalorii. Jest to spowodowane spadkiem zawartości cukru oraz zwiększeniem się ilości wody w kiszonych warzywach. Podczas procesów, którym są one poddawane pod wpływem działania bakterii mlekowych następuje przekształcanie cukru w kwas mlekowy, który jest także doskonałym konserwantem.

Nie tylko do obiadu

Zazwyczaj kiszone warzywa podaje się do obiadu, na przykład do dań z kaszą lub też z ziemniakami. Warto jednak dorzucić kiszonki do diety także w postaci zdrowej przekąski, która sprawi, że nie zjemy zbyt wiele, a poczujemy się syci, w dodatku przyspieszymy swój metabolizm. Do wyboru jest wiele warzyw i można kombinować, ale może to być także po prostu kiszony ogórek lub też kilka łyżek kapusty kiszonej.

Jedzenie zdjęcie utworzone przez freepik - pl.freepik.com