Kiszone warzywa

Kiszone warzywa są nie tylko smaczne, ale także bardzo zdrowe. Są to poniekąd naturalne oraz łatwo dostępne probiotyki doskonale wpływające na układ odpornościowy. Kiszone warzywa zawierają kwas mlekowy, który wbrew temu, co sugeruje nazwa, wcale nie mają nic wspólnego z mlekiem. Powstaje on w procesie fermentacji pod wpływem bakterii kwasu mlekowego, wykazuje wiele właściwości zdrowotnych. Kwas mlekowy wspomaga trawienie oraz wpływa na skład mikroflory bakteryjnej jelit. Co więcej, składnik ten wspomaga syntezowanie witaminy K oraz niektórych witamin z grupy B, a także obniża poziom złego cholesterolu.

Zdrowie na talerzu

Oprócz wspomnianego wspomagania procesu syntezowania witamin z grupy B, kiszonki same w sobie zawierają sporo witamin właśnie z tej grupy – B1, B2 oraz B3. Dzięki nim trawienie białek, tłuszczów oraz węglowodanów jest wzmożone, podobnie jak przyswajanie żelaza. Ich spożywanie ma także znaczenie dla zdrowia i kondycji skóry, włosów oraz paznokci, które dzięki jedzeniu kiszonych warzyw stają się mocniejsze i bardziej odporne, przestają się kruszyć i łamać. Warto wspomnieć, iż produkty na bazie kiszonych warzyw są także doskonałym źródłem witaminy E, A, C, K oraz wapnia, fosforu, potasu i magnezu. Nie brakuje w nich także istotnego dla zdrowia błonnika, który zapewnia uczucie sytości na długi czas po spożyciu. Dzięki lekkiemu zakwaszaniu organizmu zjedzone kiszone warzywa sprawiają, iż chęć na podjadanie znacznie spada, dzięki czemu jemy mniej i pochłaniamy mniej zbędnych kalorii, które odłożyłyby się w postaci tłuszczu. Jeżeli jesteśmy już przy tym temacie, warto wspomnieć, iż kiszone warzywa to dobry pomysł dla osób, które chcą nieco zrzucić na wadze, ponieważ w procesie fermentacji znacznie spada ich kaloryczność. Dla przykładu średniej wielkości ogórek to tylko 12 kalorii, co stanowi świetną niskokaloryczną przekąskę na mały głód.

Kiszonki w kuchni

Wspomniane kiszone ogórki czy też kapusta to oczywiście klasyk, zresztą niezwykle cenny i warty spożywania. Należy jednak wiedzieć, iż zakisić można dosłownie wszystko. Wiele tradycyjnych potraw z całego świata, w których przepisowo wykorzystuje się surowe bądź też gotowane warzywa może zaskoczyć wyjątkowym smakiem lub aromatem, jeżeli wykorzystamy do ich stworzenia te same warzywa, ale wcześniej zakiszone. Można dzięki temu przekształcić znane przepisy w coś niezwykłego, nieco eksperymentalnego, a jednak wciąż na bazie oryginalnej receptury. Co więcej, potrawy zyskują wówczas dodatkowe wartości odżywcze i detoksykacyjne.

Jedzenie zdjęcie autora freepik - pl.freepik.com