Kiszone warzywa

Kiszone warzywa (https://www.bee.pl/t/kiszone-warzywa) to doskonałe źródło wielu cennych dla organizmu składników. Znajdziemy w nich między innymi naturalny probiotyk, czyli kwas mlekowy, który powstaje w czasie procesu fermentacji pod wpływem bakterii kwasu mlekowego. Probiotyk ten przyczynia się do oczyszczania organizmu oraz znacznie wzmacnia system obronny. Oznacza to, iż odporność organizmu na choroby jest większa. Dzięki spożywaniu zawierających w sobie kwas mlekowy, takich jak właśnie kiszone warzywa poprawia się trawienie oraz wchłanianie produktów przemiany materii, a także spada poziom złego cholesterolu. Co więcej, kwas mlekowy reguluje florę bakteryjną w jelitach oraz odgrywa istotną rolę w syntezowaniu witaminy K oraz kilku witamin z grupy B. Warto wspomnieć, iż oprócz tego same kiszonki także zawierają oraz dostarczają do organizmu sporo witamin z grupy B, a dokładniej B1, B2, B3. Wpływają one pozytywnie na metabolizm, ułatwiają trawienie białka, węglowodanów oraz tłuszczy, a także wzmacniają włosy, skórę i paznokcie; zwiększają przyswajalność żelaza, dzięki czemu ryzyko anemii znacznie spada.

Wachlarz zdrowia

Poza wspomnianymi powyżej wartościowymi składnikami, które dostarczają nam kiszonki, można w nich znaleźć także witaminę C, A, E i K oraz sporo magnezu, fosfor, potas i wapń niezbędny do budowania kości. Co więcej, kiszone warzywa to także sposób na pozyskanie błonnika, który odpowiada za wspomniane wcześniej trawienie, zapobiega zaparciom oraz zapewnia poczucie sytości przez długi czas. Co więcej, opisywane kiszonki nieco zakwaszają organizm, dlatego też delikatnie zmniejsza się łaknienie, a co za tym idzie – spada chęć na zbędne podjadanie. Spożywanie kiszonych warzywach sprzyja więc zachowaniu prawidłowej sylwetki i oczyszczaniu organizmu. Warto wspomnieć także o tym, iż podczas procesu fermentacji, któremu poddawane są kiszone warzywa tracą one sporo kalorii – dla przykładu miseczka kapusty lub nieduży ogórek to około kilkunastu kalorii. Jest to spowodowane spadkiem zawartości cukru oraz zwiększeniem się ilości wody w kiszonych warzywach. Podczas procesów, którym są one poddawane pod wpływem działania bakterii mlekowych następuje przekształcanie cukru w kwas mlekowy, który jest także doskonałym konserwantem.

Nie tylko do obiadu

Zazwyczaj kiszone warzywa podaje się do obiadu, na przykład do dań z kaszą lub też z ziemniakami. Warto jednak dorzucić kiszonki do diety także w postaci zdrowej przekąski, która sprawi, że nie zjemy zbyt wiele, a poczujemy się syci, w dodatku przyspieszymy swój metabolizm. Do wyboru jest wiele warzyw i można kombinować, ale może to być także po prostu kiszony ogórek lub też kilka łyżek kapusty kiszonej.

Jedzenie zdjęcie utworzone przez freepik - pl.freepik.com

Dlaczego warto spożywać kiszone warzywa?

Warto mieć świadomość, że kiszone warzywa z BEE są źródłem bardzo dużej liczby składników, które gwarantują właściwe funkcjonowanie organizmu. Doskonałym przykładem mogą być: błonnik pokarmowy, minerały, a także witaminy. Omawiane kiszone warzywa nie tylko zmniejszają stężenie cholesterolu, ale również przeciwdziałają różnym chorobom czy zaparciom. Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że można kisić nie tylko i wyłącznie ogórki i kapustę, ale również marchew, cukinię i buraki.

Jakie zawierają witaminy i minerały zawierają w swoim składzie kiszone warzywa?

Należy wiedzieć, że zakwaszanie jest metodą, która polega na utrwalaniu żywności. Jak wiadomo wykorzystywana jest w tradycyjnej polskiej kuchni już od bardzo dawna. Rekomendowane jest spożywanie kiszonych warzyw głównie w okresie jesienno-zimowym, gdy brakuje świeżych warzyw. Organizm jest wtedy narażony na niedobory koniecznych minerałów oraz witamin. Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że kiszonki są doskonałym źródłem witamin z grupy B (B1, B2, B3), które uczestniczą w przemianie węglowodanów, tłuszczów, a także białek.

Godny uwagi jest również fakt, że kiszone warzywa dostarczają organizmowi bardzo istotnych witanim C i E, które jak wiadomo zaliczane są do naturalnych przeciwutleniaczy. Wpływają na zahamowanie procesów oksydacyjnych. W ten sposób zapobiegają ewentualnemu rozwojowi różnego rodzaju chorób układu sercowo-naczyniowego. Przyczyniają się także do opóźnienia procesów związanych ze starzeniem się skóry.

Kiszone warzywa, czyli smaczne probiotyki

Warto wiedzieć, że kiszone warzywa zawierają w swoim składzie kwas mlekowy. Nikogo nie powinien zatem dziwić fakt, że produkt bardzo często określany jest naturalnym probiotykiem. Zdecydowanie usprawnia bowiem funkcjonowanie układu odpornościowego, a także odbudowuje mikroflorę jelita grubego. Należy również mieć świadomość, ze spożywanie kiszonek będzie przyczyniało się do znacznego zwiększenia odporności organizmu.

Koniecznie trzeba również zaznaczyć, że kiszone warzywa bardzo pomagają w procesach trawiennych, a także zdecydowanie przyspieszają przemianę materii. Osoby regularnie spożywające omawiany rodzaj warzyw narażone są na znacznie mniejsze ryzyko rozwoju bardzo dużej liczby schorzeń. Należy do nich zaliczyć np. chorobę wrzodową żołądka. Nie wszyscy zdają sobie również sprawę, że spożywanie kiszonych warzyw będzie wspomagało funkcjonowanie flory bakteryjnej jelit. Jest ona odpowiedzialna za ochronę przed różnego rodzaju drobnoustrojami chorobotwórczymi.

Jedzenie freepik - pl.freepik.com

Kiszone warzywa

Kiszone warzywa są nie tylko smaczne, ale także bardzo zdrowe. Są to poniekąd naturalne oraz łatwo dostępne probiotyki doskonale wpływające na układ odpornościowy. Kiszone warzywa zawierają kwas mlekowy, który wbrew temu, co sugeruje nazwa, wcale nie mają nic wspólnego z mlekiem. Powstaje on w procesie fermentacji pod wpływem bakterii kwasu mlekowego, wykazuje wiele właściwości zdrowotnych. Kwas mlekowy wspomaga trawienie oraz wpływa na skład mikroflory bakteryjnej jelit. Co więcej, składnik ten wspomaga syntezowanie witaminy K oraz niektórych witamin z grupy B, a także obniża poziom złego cholesterolu.

Zdrowie na talerzu

Oprócz wspomnianego wspomagania procesu syntezowania witamin z grupy B, kiszonki same w sobie zawierają sporo witamin właśnie z tej grupy – B1, B2 oraz B3. Dzięki nim trawienie białek, tłuszczów oraz węglowodanów jest wzmożone, podobnie jak przyswajanie żelaza. Ich spożywanie ma także znaczenie dla zdrowia i kondycji skóry, włosów oraz paznokci, które dzięki jedzeniu kiszonych warzyw stają się mocniejsze i bardziej odporne, przestają się kruszyć i łamać. Warto wspomnieć, iż produkty na bazie kiszonych warzyw są także doskonałym źródłem witaminy E, A, C, K oraz wapnia, fosforu, potasu i magnezu. Nie brakuje w nich także istotnego dla zdrowia błonnika, który zapewnia uczucie sytości na długi czas po spożyciu. Dzięki lekkiemu zakwaszaniu organizmu zjedzone kiszone warzywa sprawiają, iż chęć na podjadanie znacznie spada, dzięki czemu jemy mniej i pochłaniamy mniej zbędnych kalorii, które odłożyłyby się w postaci tłuszczu. Jeżeli jesteśmy już przy tym temacie, warto wspomnieć, iż kiszone warzywa to dobry pomysł dla osób, które chcą nieco zrzucić na wadze, ponieważ w procesie fermentacji znacznie spada ich kaloryczność. Dla przykładu średniej wielkości ogórek to tylko 12 kalorii, co stanowi świetną niskokaloryczną przekąskę na mały głód.

Kiszonki w kuchni

Wspomniane kiszone ogórki czy też kapusta to oczywiście klasyk, zresztą niezwykle cenny i warty spożywania. Należy jednak wiedzieć, iż zakisić można dosłownie wszystko. Wiele tradycyjnych potraw z całego świata, w których przepisowo wykorzystuje się surowe bądź też gotowane warzywa może zaskoczyć wyjątkowym smakiem lub aromatem, jeżeli wykorzystamy do ich stworzenia te same warzywa, ale wcześniej zakiszone. Można dzięki temu przekształcić znane przepisy w coś niezwykłego, nieco eksperymentalnego, a jednak wciąż na bazie oryginalnej receptury. Co więcej, potrawy zyskują wówczas dodatkowe wartości odżywcze i detoksykacyjne.

Jedzenie zdjęcie autora freepik - pl.freepik.com